Journalistiek in de toekomst: online en snel

Remy van Mannekes

Remy van Mannekes

Niet alleen de kranten hebben steeds minder abonnees, maar ook bij de lokale omroepen is de digitale toekomst te merken. Remy van Mannekes is al langer dan dertien jaar journalist. Vroeger als freelancer en tegenwoordig bij RTV Noord in Groningen.

We zitten in een rustige kantine van RTV Noord. Remy vertelt dat er de afgelopen jaren een enorme versnelling zit in het proces van items online zetten. “In de toekomst willen we daarom ook online first invoeren. Alles wat we maken gaat eerst online op de site. Eerst kort en daarna uitgebreider met achtergrondinformatie en geschiedenis.” Niet alleen televisie is een belangrijk medium voor RTV Noord. “Ook de website is hard aan het groeien,” vertelt Remy enthousiast.

“In de toekomst moet er vooral veel ingespeeld worden op online,” vindt Jan Kruidhof van de webredactie van Dagblad van het Noorden (DvhN). “Wat je in de toekomst op onze site moet vinden zijn mooi opgemaakte berichten met foto’s, video’s en tweets. De mogelijkheden die we nu hebben zijn fantastisch!” zegt hij enthousiast. “Gisteren nog kwam mijn brainstormwederhelft Liselotte Schüren op het idee om een verslaggever een stukje van het interview met Minister Kamp op te laten nemen voor op de website. Daar was hij zelf niet opgekomen.”

Moet er dan betaald worden voor de artikelen op de site? Want er moet toch geld binnenkomen. “Op den duur wel, dan moeten mensen voor diepgaandere artikelen betalen.” Bram Hulzebos, die eind vorig jaar vertrokken is bij DvhN en nu werkt aan Dichtbij , is ook eigenaar van Hetnoorden.nu. Daarmee bood hij ook artikelen aan tegen betaling. “Die betaalmuur werkte niet, ik had te weinig abonnees. Op het begin liep het goed, maar op gegeven moment liep het helemaal dood. Gratis artikelen aanbieden werkt veel beter zoals op Dichtbij. Zo doe ik het nu ook op Hetnoorden.nu. Je hebt dan ook interactie met de lezers, want zij kunnen reageren op berichten.”

“De kranten staan onder druk want het aantal abonnees is enorm omlaag gegaan in korte tijd,” zegt Remy. Bram zag de bui al hangen en vertrok bij het Dagblad: “Die keuze heeft zeker te maken met de digitale toekomst. Ik dacht op langere termijn daar niet te kunnen overleven.” Op de website van HOI-online zie je het aantal abonnees van een krant. Het Dagblad had er in 2012 nog 112.951 en eind 2013 stond de teller op 103.500. Jan denkt dat dat komt doordat er al veel nieuws online te vinden is en dat is gratis. “Dat is voor de mensen vaak voldoende, ook nog een abonnement op een krant is dan te duur. Ons digitale abonnement loopt wel redelijk goed.” Jan denkt dat die lijn kan stijgen als ze harder werken en meer hun best doen op het internet. “Heel veel op internet komt wel bij de krant vandaan en dat mogen we niet vergeten,” drukt Bram ons op het hart.

Specialisme is een belangrijke beweging in de journalistiek

Nieuwe generatie

Remy kan zich nog heel goed herinneren wat zijn hoofdredacteur zei. “Er komt een nieuwe generatie aan die je links en rechts gaat inhalen. Door je inhoudelijk meer te focussen op een bepaald onderwerp kun je die mensen voorblijven, is wat hij tegen ons zei. Het is goed voor de organisatie dat ze iemand voor dat onderwerp in huis hebben en voor jou is het goed, voor de continuïteit van je werk. Specialisme is een belangrijke beweging in de journalistiek,” stelt Remy.

Social Media is ook steeds meer in opkomst. Remy was al vroeg actief op Social Media. Een ‘Early adapter’, zoals hij zichzelf noemt. “Ik begon met twitteren op 23 januari 2009, ja dat soort dingen weet ik precies,” lacht hij. “Sommige collega’s hebben er moeite mee, maar ik zie ons verslaggevers als vooruitgeschoven pionnen van RTV Noord. Daarom gebruik ik ook altijd #Noord. Ik vind het van belang om als redactie of verslaggever Twitter te gebruiken.”

Toekomstmuziek

Wat er in de toekomst gaat gebeuren met de regionale media is onzeker. Bram denkt zeker te weten dat er over tien jaar nog wel een krant is. “Veel kleiner, maar met meer multimedia. Op den duur zullen alle kleine websites samenvoegen. Een nieuwswebsite als Dichtbij heeft wel een goede toekomst denk ik, anders was ik er natuurlijk niet aan begonnen,” zegt Bram zelfverzekerd. Jan denkt ook dat de papieren krant nog wel een tijdje blijft, maar niet in de vorm zoals hij nu is. “Het wordt denk ik een luxe om een papieren krant te hebben met daarin meer diepgaande artikelen. Kort en snel nieuws zal meer via de website gaan.”

Remy vindt de veranderingen in de journalistiek enorm snel gaan. “Wat ik zou willen is dat er nog steeds ruimte is voor de regionale journalistiek, want dat is belangrijk. De ongewisheid van de toekomst zal niet lang duren. Over anderhalf tot twee jaar zullen we wel weten wat er gaat gebeuren,” zegt Remy al denkend. “Wat televisie betreft zijn over tien jaar misschien de streekomroepen weer belangrijker, gekoppeld aan de nieuwe gemeentes en misschien is RTV Noord dan een raamprogrammering. Het blijft gissen en is toekomstmuziek.”

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: