‘The Mediawall – De Commerciële invloed van talkshows op TV’

Matthijs van Nieuwkerk

Matthijs van Nieuwkerk

In Nederland hebben we verschillende talkshows, zowel op de publieke als op de commerciële omroepen. Hierbij kun je denken aan De Wereld Draait Door, Kunststof TV, Pauw & Witteman, Knevel & van den Brink, Opium, Jinek op zondag, Life4You, 100%TV, PAU!L, Business Class, Koffietijd en nog vele talkshows meer. Het doel van deze talkshows is amuseren en informeren. Zo zijn er elke uitzending gasten waarmee gesproken wordt, bijvoorbeeld een schrijver komt praten over zijn nieuwe boek, een band komt een nieuw liedje spelen van hun nieuw uitgekomen album, een regisseur en acteurs komen praten over een nieuwe film. Wat is hun doel? Promoten! In hoeverre gaan de talkshows hierin mee?

De Commerciële invloed gezien vanaf de programmamakers

Het programma wordt niet betaald om een gast te ontvangen die komt praten over een nieuw boek, album of film, ook wordt de gast niet betaald om te komen vertellen. Er mogen geen winkels of prijzen genoemd worden. De presentator mag niet laten merken dat of hij/zij het item zelf leuk of niet leuk vind, al merk je dit vaak wel aan de toon van het gesprek. Als de presentator/presentatrice het boek/album/film zelf leuk vind wil de presentator dat de kijker het ook aan gaat schaffen, als de presentator het zelf niets vind klinkt het gesprek zakelijker. Het programma wil eigenlijk alleen maar laten weten dat het product er is.

Harry Mens

Harry Mens

Er bestaat een talkshow waarin de gast betaald om te komen praten. Dit is bij Harry Mens in Business Class. De ondernemer betaald rond de €14.500 voor zendtijd om over zijn/haar product te vertellen. In het programma RamBam werd een ‘nepproduct’ bedacht, waarmee ze echt in het programma zijn geweest. Hiermee werd aangetoond dat de redactie niet goed uitzoekt of het product echt bestaat. Ze gaan er vanuit dat als de ondernemer zoveel geld over heeft voor zendtijd het wel waar moet zijn.

Commercieel gezien vanaf de gast

Waarom willen gasten graag in een talkshow komen? Puur om de publiciteit! ‘De Wereld Draait Door’ bijvoorbeeld heeft gemiddeld ruim 1 á 2 miljoen kijkers. Dus daar kunnen genoeg geïnteresseerde kopers tussen zitten. Vaak zie je dan ook dat als er een schrijver komt vertellen over het nieuwe boek, men meteen op een site als bol.com dat boek gaat bestellen en het binnen te kortste keren een bestseller is, want de kijker denkt bijvoorbeeld dat als het in z’on goed programma te zien is zal het wel goed zijn of het spreekt ze gewoon aan. Een band speelt een liedje van een nieuw album.. binnen een paar uur nummer 1 op iTunes. Eefje de Visser was eens te gast bij DWDD en speelde een liedje, ze was genomineerd voor ‘de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer-songwriter’ in het kader hiervan kwam ze langs, mede door haar bezoek aan het programma won ze deze prijs.

Eefje de Visser

Eefje de Visser

‘Elke keer als ik terug kwam in DWDD merkte ik dat ik meer uitnodigingen kreeg op Facebook of meer volgers op Twitter, mijn muziek werd meer gedownload en concerten werden sneller uitverkocht’ aldus Eefje zelf. Het succes is de reden dat gasten graag terug komen.

 

De Commerciële invloed gezien vanaf de kijker

De mensen thuis moeten natuurlijk naar het programma kijken, dus het moet interessant zijn, informatief en tegelijk ook amuserend. Is de kijker beïnvloedbaar? Meestal laat de kijker het gesprek in een talkshow wel mee bepalen of ze een boek of CD gaan aanschaffen. Als in het programma naar voren komt dat ze het boek toch minder goed vinden nemen ze dit mee in hun besluit. Een aantal kijkers van DWDD (familie, kennissen) heb ik gevraagd naar hoe zij sommige gesprekken ervaren. ‘Boeken of films worden interessant gemaakt om ervoor te zorgen dat we het gaan kopen of er naar gaan kijken, soms merk je ook dat het alleen gaat om te laten weten dat een boek er is en het voor de presentator niet gaat om het verkopen, dat verschilt per gesprek’

‘Soms wordt er teveel over gesproken en gaan ze te lang door totdat je er flauw van wordt. Je ‘hoort’ in het gesprek dan bijna KOPEN KOPEN KOPEN! Het valt dan echt op dat het puur om ‘reclame’ gaat’

‘De Kijker wordt gelokt naar een nieuw TV-programma, ze laten dan leuke fragmenten zien zodat je gaat kijken terwijl een hele aflevering misschien niet eens de hele tijd leuk is om naar te kijken’

Journalistieke schoolopdracht; ‘The Mediawall – De Commerciële invloed van talkshows op TV’

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: